dit en dat / LUNYALA TRIO

Lunyala Trio, cd, dit en dat, Cora Schmeiser, Dietmar Bonnen, Lucia Mense, Oswald von Wolkenstein, Hildegard von Bingen, Manfred Niehaus, Mario Lavista

Op hun nieuwe CD vervlechten Cora Schmeiser (stem), Dietmar Bonnen (toetsen en slagwerk) en Lucia Mense (fluiten) dadaïsme met hedendaagse en middeleeuwse muziek. Voordracht wordt muziek, klanken worden poëzie. Kurt Schwitters loopt Hildegard von Bingen tegen het lijf, Daniil Charms wipt even binnen bij Oswald von Wolkenstein, en Scardanelli probeert Manfred Niehaus te peilen. Het trio bedient zich van stem, fluit, harmonium, steel drum, xylofoon, shrutibox, glockenspiel, toy piano, stenen, glas en koffiemolen. Lucia, Dietmar en Cora liepen elkaar in november 2012 tegen het lijf in bij een Klangwerkstatt in het Keulse Kolumba Museum en zetten sindsdien gedeelde ideëen in klanken om.

Lunyala Trio, Cora Schmeiser, Lucia Mense, Dietmar Bonnen

Dietmar Bonnen, Cora Schmeiser, Lucia Mense

Noten bij de tracks en luistervoorbeelden:

[1] Niet nu (2013)

Muziek: Lunyala Trio Tekst: Daniil Charms // CS: Stem LM: Tenorfluit DB: Harmonium

 

[2] Ich spür ain tier

Uit vrees voor het beest van de dood maakte Oswald von Wolkenstein (1376-1445) de rekening van zijn leven op, met als addendum een verzoek om verlossing. Duivelse fluittonen en helse steeldrumslagen begeleiden het zes eeuwen oude gezang.

 

[3] Andenken (2013)
Improvisatie op gefragmenteerde teksten uit de late ‘Scardanelli’-periode van de Duitse dichter Friedrich Hölderlin.

 

[4] Totenklage (1988) // [6] Der VisioNarr (2008) en [8] Weltende (1988)

Drie composities van Manfred Niehaus. De basis wordt gevormd door teksten van de expressionistische dichter Jakob van Hoddis (1887–1942) die in het Derde Rijk werd 'geëuthanaseerd'. Ze onstonden in het kader van de Manfred Niehaus Pocket Opera.

 

[5] Mandorla 1 (2014)
Conceptie: Bonnen muziek: Lunyala Trio // CS: stem, bellen, ratelaars LM: fluiten DB: water drum, klankbodem, xylofoon

 

[7] Mandorla 2 (2014)
Conceptie: Bonnen muziek: Lunyala Trio // CS: stem, bellen, ratelaars LM: fluiten DB: xylofoon, klankbodem, glas

 

[9] Quis dabit (13e eeuw)

Een planctus (klaagzang) ter herinnering aan de dood van de abdes van het nonnenklooster de Las Huelgas in het Spaanse Burgos. De tekst is afgeleid van de Klaagliederen van de profeet Jeremia.

 

[10] Bläue
Improvisatie op gefragmenteerde teksten uit de late ‘Scardanelli’-periode van de Duitse dichter Friedrich Hölderlin.

 

[11] Ofrenda (1986)

    De Mexicaanse componist Mario Lavista schreef het klaaglied Ofrenda voor de uitvaart van een goede vriend die, volgens de traditie van de oorspronkelijke bewoners van zijn vaderland, wordt begeleid met fluitspel.

 

[12] Kleines Lied (2013)

Manfred Niehaus (1933-2013) was de rechterhand van Bernd Alois Zimmermann, die voor de West Deutsche Rundfunk het werk van Karlheinz Stockhausen en John Cage produceerde. Manfred was lid van de Gruppe 8; hij speelde in de band van Carla Bley; in zijn theatergroepen acteerden Jürgen Flimm en Eberhard Feik; hij was redacteur voor nieuwe muziek bij de voornoemde WDR en werd later oprichter en jarenlang leider van de jazz-redactie. Maar bovenal was hij een componist van opera's, concerten, kamermuziek, koormuziek, enz. 25 jaar lang werkte hij samen met Dietmar Bonnen, telkens als gastleden van elkaars ensembles, soms als helft van het Russisch-Duitse componistenkwartet. Een paar dagen voor zijn overlijden schreef Manfred Kleines Lied voor het Lunyala Trio. Daniil Charms (1905–1942) werd op grond van deze tekst - die hij voor een kinderboek bedoeld had - in de gevangenis van Leningrad opgesloten, alwaar hij tijdens het beleg werd vergeten en verhongerde.

 

[13] Seikilos-Lied (2e eeuw. v. Chr.)

Seikilos is één van de oudst bewaarde liederen. De tekst met aanwijzingen voor de toonhoogten werd in Tralles (Klein-Azië) op een grafsteen aangetroffen.

 

[14] Mandorla 3 (2014)
Conceptie: Bonnen muziek: Lunyala Trio // CS: stem, bellen, ratelaars LM: fluiten DB: water drum

 

[15] Dream Of A Hit (Frescobaldi) (2009)

De titel van het stuk verwijst naar Manfred Niehaus’ inzicht, dat een compositie alleen dan een hit kan worden, als alles daaraan 'rechthoekig' is: vier akkoorden en een constant ritmisch motief van 16 pulsen. Over deze ondergrond legde hij zijn verklanking van Oskar Pastior's tekst Frescobaldi.

 

[16] Mondgesicht (2013)
Een hartverwarmend verhaal van maangezicht en zonlicht.

 

[17] O rubor sanguinis (12e eeuw)

Antifoon van de heilige Hildegard von Bingen (1098 – 1179).

 

dit en dat werd opgenomen in de Loft, Keulen-Ehrenfeld.

Gagga Deistler / Dietmar Bonnen - mix / mastering

Gagga Deistler - opname

Arnold Schalks - cover / layout

 

CD gegevens: P330.41 / DDD / GEMA / OBST 2015 / totale speeltijd: 79'22

voor bestellingen klik je hier

 

 

\